Vývojové diagramy
Z MiS
(Rozdíly mezi verzemi)
(→Základní konstrukty: Doplněn podrobnější popis jednotlivých bloků.) |
(Doplněny poznámky k syntaxi a zmínka, že existují i další konstrukty.) |
||
Řádka 31: | Řádka 31: | ||
* Uvnitř je popsaná podmínka, podle které rozhodneme, kterou výstupní šipkou pokračovat. | * Uvnitř je popsaná podmínka, podle které rozhodneme, kterou výstupní šipkou pokračovat. | ||
* Výstupní šipky musí být popsané, aby bylo jasné, která patří ke kterému výsledku. Typicky například značkami ''+'' a ''-''. | * Výstupní šipky musí být popsané, aby bylo jasné, která patří ke kterému výsledku. Typicky například značkami ''+'' a ''-''. | ||
+ | |||
+ | <div class="Poznamka">Kromě základních bloků existují i varianty diagramů se značkami pro jednotlivé typy cyklů a další konstrukty. Cílem takové syntaxe je přiblížit strukturu diagramu zápisu v programovacím jazyce.</div> | ||
+ | |||
+ | == Syntaxe vývojových diagramů == | ||
+ | * Běh algoritmu začíná v bloku pro začátek. | ||
+ | * Postup algoritmu je naznačen šipkami, které propojují jednotlivé bloky. | ||
+ | * Dvě šipky se mohou spojit, když se dvě větve výpočtu spojují do jedné. | ||
+ | * K rozvětvení šipek může dojít jen v bloku pro větvení. | ||
== Kreslení vývojových diagramů == | == Kreslení vývojových diagramů == |
Verze z 23. 9. 2025, 06:12
Obsah |
Účel
Způsob zápisu algoritmu, který:
- je nezávislý na programovacím jazyce,
- je srozumitelný i pro laiky,
- zjednodušeně zachycuje postup řešení (bez nepotřebných detailů),
Jedná se o grafické znázornění algoritmu — na první pohled je zřejmá struktura algoritmu.
Vývojové diagramy jsou vhodné pro popis jednoduchých algoritmů, kdy se diagram vleze na jednu obrazovku.
Základní typy bloků
Začátek a konec algoritmu
- Kreslí se jako ovál či elipsa.
- V diagramu je vždy jen jeden začátek a jeden konec.
Vstup/výstup
- Kreslí se jako kosodélník.
- Uvnitř je popsáno, co se má načíst nebo vypsat na výstup.
- Má jednu vstupní šipku a jednu výstupní.
Jednoduchý příkaz
- Kreslí se jako obdélník.
- Uvnitř je zapsán příkaz, který se má provést.
- Má jednu vstupní šipku a jednu výstupní.
Podmínka/větvení
- Kreslí se jako kosočtverec, který má jednu vstupní šipku a dvě výstupní.
- Uvnitř je popsaná podmínka, podle které rozhodneme, kterou výstupní šipkou pokračovat.
- Výstupní šipky musí být popsané, aby bylo jasné, která patří ke kterému výsledku. Typicky například značkami + a -.
Kromě základních bloků existují i varianty diagramů se značkami pro jednotlivé typy cyklů a další konstrukty. Cílem takové syntaxe je přiblížit strukturu diagramu zápisu v programovacím jazyce.
Syntaxe vývojových diagramů
- Běh algoritmu začíná v bloku pro začátek.
- Postup algoritmu je naznačen šipkami, které propojují jednotlivé bloky.
- Dvě šipky se mohou spojit, když se dvě větve výpočtu spojují do jedné.
- K rozvětvení šipek může dojít jen v bloku pro větvení.
Kreslení vývojových diagramů
On-line nástroje:
- LucidChart.com
- i free varianta do 25 MB
- Gliffy
- placené :(
- trial verze zdarma (omezen počet diagramů a velikost)
Nástroje:
- LibreOffice Draw
- Inkscape (obecný nástroj pro vektorovou grafiku)
- DiagramDesigner (freeware)
Zdroje
- Série článků Vývojové diagramy na Programujte.com.