Dart vs. Java
Z MiS
(Rozdíly mezi verzemi)
(Přidán odkaz na DartPad.dev.) |
(→Zápis tříd: Zápis metod =>) |
||
Řádka 79: | Řádka 79: | ||
* V Dartu můžeme umístit více tříd do jednoho souboru. | * V Dartu můžeme umístit více tříd do jednoho souboru. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | === Zkrácený zápis metod s návratovou hodnotou === | ||
+ | * Pro krátké metody s návratovou hodnotou můžete využít syntaxi s <code>=></code>: | ||
+ | String _name = "Adéla"; | ||
+ | String getName() => _name; | ||
+ | Místo delšího: | ||
+ | String _name = "Adéla"; | ||
+ | String getName() { | ||
+ | return _name; | ||
+ | } | ||
== Přístupnost vlastností tříd == | == Přístupnost vlastností tříd == |
Verze z 26. 11. 2024, 10:30
Obsah |
Dart vs. Java
- Na této stránce shrnujeme základní rozdíly mezi programovacími jazyky Dart a Java.
- Stránka je určena pro čtenáře, kteří již znají Javu a chtějí se rychle zorientovat v jazyce Dart.
Syntaxi si můžete vyzkoušet například na:
Hello world
- Pro metodu
main
nemusíme vytvářet zapouzdřující třídu. - Parametry metody
main
jsou volitelné, pokud je nevyužíváme, nemusíme je uvádět. - Výpis na obrazovku se řeší příkazem
print
.
main(){ print("Hello, World!"); }
Datové typy
- Dart nepoužívá primitivní datové typy, všechny typy jsou objektové.
- Dart má vestavěné datové typy, pro které lze vytvářet literály (konkrétní hodnoty) přímo v kódu:
- Číselné typy:
int
,double
- Textové typy:
String
- Logické hodnoty:
bool
(literály:true
,false
) - Záznamy:
(hodnota1, hodnota2)
- Kolekce:
List
,Set
,Map
,Runes
,Symbol
- Prázdnou hodnotu:
Null
- Číselné typy:
Více viz: Dart.dev > Built-in Types.
String
- Textové literály uvozujeme uvozovkami nebo apostrofy (běžněji se využívá apostrof – bohužel pro ty, kdo píší na české klávesnici).
- Víceřádkové texty lze uvozovat třemi apostrofy.
'Text' "Text" """Víceřádkový text"""
- Spojení (concatenate) textů můžete provádět pomocí operátoru
+
nebo tím, že je zapíšete za sebe:
String text = 'Dart' 'is' 'fun'; String text = 'Dart'+'is'+'fun';
- Pro vložení hodnot do textu můžete využít znak
$
, který uvozuje vloženou hodnotu. Hodnotu lze ohraničit${...}
:
print('Seznam $data má největší prvek ${getMax(data)}');
Více o textech v Dartu: Dart.dev → String class.
Práce se seznamy
- Do seznamu v Dartu lze vkládat i prvky primitivních datových typů.
- Lze vytvořit literál seznamu přímo v kódu pomocí znaků
[
a]
.
List<int> ids = [1, 2, 3]; ids.add(6);
- Získání prvku ze seznamu:
print(ids[0]);
- Metoda
print
umí vypsat obsah seznamu.
print(ids);
- Počet prvků seznamu:
print(ids.length)
- Více o práci se seznamy v Dartu viz například: CodeVsColor → Dart insert items to list.
Zápis tříd
- V Dartu můžeme umístit více tříd do jednoho souboru.
Zkrácený zápis metod s návratovou hodnotou
- Pro krátké metody s návratovou hodnotou můžete využít syntaxi s
=>
:
String _name = "Adéla"; String getName() => _name;
Místo delšího:
String _name = "Adéla"; String getName() { return _name; }
Přístupnost vlastností tříd
- Dart nepoužívá modifikátory přístupu
public
,private
aprotected
. - Všechny vlastnosti (atributy a metody) tříd jsou přístupné v rámci jednoho souboru, případně v rámci jedné knihovny (library).
- Veřejné vlastnosti jsou přístupné i z ostatních knihoven (souborů).
- Privátní vlastnosti se odlišují tak, že jejich název začíná podtržítkem.
- Přístupové metody se označují klíčovými slovy
get
aset
.
class A { String first; String _second; String get second { return _second; } void set second(String second) { this._second = second; } }
void main() { A a = new A(); a.first = 'x'; a.second = 'y'; }
Více viz: Woolha.com > Dart using Access Modifiers a FlutterSolution > Understanding Access Modifiers in Dart.
Style: konvence pojmenování
- PascalCase (UpperCamelCase)
- Názvy tříd
- Názvy výčtových typů
class Customer { ... }
- lowercase_with_underscores
- Názvy souborů
- Názvy prefixů pro import
Cílem je zajistit kompatibilitu s různými souborovými systémy, které nemusí rozlišovat velká a malá písmena (case-insensitive).
- camelCase (LowerCamelCase)
- Všechno ostatní ;)
- Na rozdíl od Javy se doporučuje i pro pojmenování konstant. (Z hlediska konzistence s existujícími knihovnami se povoluje i SCREAMING_CASE.)
const defaultTimeout = 1000;
Více o konvencích zápisu kódu viz: Dart.dev → Style.