Dart vs. Java
Z MiS
(Rozdíly mezi verzemi)
(Přidán String + doplněn seznam.) |
(Modifikátory přístupu a zápis tříd.) |
||
Řádka 61: | Řádka 61: | ||
* Více o práci se seznamy v Dartu viz například: [https://www.codevscolor.com/dart-insert-items-to-list CodeVsColor → Dart insert items to list]. | * Více o práci se seznamy v Dartu viz například: [https://www.codevscolor.com/dart-insert-items-to-list CodeVsColor → Dart insert items to list]. | ||
+ | |||
+ | == Zápis tříd == | ||
+ | |||
+ | * V Dartu můžeme umístit více tříd do jednoho souboru. | ||
+ | |||
+ | == Přístupnost vlastností tříd == | ||
+ | |||
+ | * Dart nepoužívá modifikátory přístupu <code>public</code>, <code>private</code> a <code>protected</code>. | ||
+ | * Všechny vlastnosti (atributy a metody) tříd jsou přístupné v rámci jednoho souboru, případně v rámci jedné knihovny (library). | ||
+ | * Veřejné vlastnosti jsou přístupné i z ostatních knihoven (souborů). | ||
+ | * Privátní vlastnosti se odlišují tak, že jejich název začíná podtržítkem. | ||
+ | * Přístupové metody se označují klíčovými slovy <code>get</code> a <code>set</code>. | ||
+ | |||
+ | class A { | ||
+ | String first; | ||
+ | String _second; | ||
+ | |||
+ | String get second { | ||
+ | return _second; | ||
+ | } | ||
+ | |||
+ | void set second(String second) { | ||
+ | this._second = second; | ||
+ | } | ||
+ | } | ||
+ | |||
+ | void main() { | ||
+ | A a = new A(); | ||
+ | a.first = 'x'; | ||
+ | a.second = 'y'; | ||
+ | } | ||
+ | |||
+ | Více viz: [https://www.woolha.com/tutorials/dart-using-access-modifiers-private-public Woolha.com > Dart using Access Modifiers] a [https://www.fluttersolution.com/2023/04/understanding-access-modifiers-in-dart.html FlutterSolution > Understanding Access Modifiers in Dart]. | ||
== Style: konvence pojmenování == | == Style: konvence pojmenování == |
Verze z 22. 9. 2024, 09:16
Obsah |
Dart vs. Java
- Na této stránce shrnujeme základní rozdíly mezi programovacími jazyky Dart a Java.
- Stránka je určena pro čtenáře, kteří již znají Javu a chtějí se rychle zorientovat v jazyce Dart.
Syntaxi si můžete vyzkoušet například na: TutorialsPoint.com → Execute Dart Online
Hello world
- Pro metodu
main
nemusíme vytvářet zapouzdřující třídu. - Parametry metody
main
jsou volitelné, pokud je nevyužíváme, nemusíme je uvádět. - Výpis na obrazovku se řeší příkazem
print
.
main(){ print("Hello, World!"); }
String
- Textové literály uvozujeme uvozovkami nebo apostrofy (běžněji se využívá apostrof – bohužel pro ty, kdo píší na české klávesnici).
- Víceřádkové texty lze uvozovat třemi apostrofy.
'Text' "Text" """Víceřádkový text"""
- Spojení (concatenate) textů můžete provádět pomocí operátoru
+
nebo tím, že je zapíšete za sebe:
String text = 'Dart' 'is' 'fun'; String text = 'Dart'+'is'+'fun';
- Pro vložení hodnot do textu můžete využít znak
$
, který uvozuje vloženou hodnotu. Hodnotu lze ohraničit${...}
:
print('Seznam $data má největší prvek ${getMax(data)}');
Více o textech v Dartu: Dart.dev → String class.
Práce se seznamy
- Do seznamu v Dartu lze vkládat i prvky primitivních datových typů.
- Lze vytvořit literál seznamu přímo v kódu pomocí znaků
[
a]
.
List<int> ids = [1, 2, 3]; ids.add(6);
- Získání prvku ze seznamu:
print(ids[0]);
- Metoda
print
umí vypsat obsah seznamu.
print(ids);
- Počet prvků seznamu:
print(ids.length)
- Více o práci se seznamy v Dartu viz například: CodeVsColor → Dart insert items to list.
Zápis tříd
- V Dartu můžeme umístit více tříd do jednoho souboru.
Přístupnost vlastností tříd
- Dart nepoužívá modifikátory přístupu
public
,private
aprotected
. - Všechny vlastnosti (atributy a metody) tříd jsou přístupné v rámci jednoho souboru, případně v rámci jedné knihovny (library).
- Veřejné vlastnosti jsou přístupné i z ostatních knihoven (souborů).
- Privátní vlastnosti se odlišují tak, že jejich název začíná podtržítkem.
- Přístupové metody se označují klíčovými slovy
get
aset
.
class A { String first; String _second; String get second { return _second; } void set second(String second) { this._second = second; } }
void main() { A a = new A(); a.first = 'x'; a.second = 'y'; }
Více viz: Woolha.com > Dart using Access Modifiers a FlutterSolution > Understanding Access Modifiers in Dart.
Style: konvence pojmenování
- PascalCase (UpperCamelCase)
- Názvy tříd
- Názvy výčtových typů
class Customer { ... }
- lowercase_with_underscores
- Názvy souborů
- Názvy prefixů pro import
Cílem je zajistit kompatibilitu s různými souborovými systémy, které nemusí rozlišovat velká a malá písmena (case-insensitive).
- camelCase (LowerCamelCase)
- Všechno ostatní ;)
- Na rozdíl od Javy se doporučuje i pro pojmenování konstant. (Z hlediska konzistence s existujícími knihovnami se povoluje i SCREAMING_CASE.)
const defaultTimeout = 1000;
Více o konvencích zápisu kódu viz: Dart.dev → Style.