Greenfoot
Z MiS
(Rozdíly mezi verzemi)
(→Reakce na klávesy) |
(→Řešení situací: Přidáno mizení actorů vyjetím z obrazovky) |
||
Řádka 101: | Řádka 101: | ||
== Řešení situací == | == Řešení situací == | ||
− | + | === Zdi === | |
− | + | === Mizení Actorů === | |
K mizení slouží metoda: | K mizení slouží metoda: | ||
MouseWorld.removeObject(Actor kdoMaZmizet) | MouseWorld.removeObject(Actor kdoMaZmizet) | ||
− | Příklad | + | |
+ | ; Příklad 1) zrušení kolidujících actorů | ||
private void sezerVsechnyKolidujici() { | private void sezerVsechnyKolidujici() { | ||
World svet = this.getWorld(); | World svet = this.getWorld(); | ||
Řádka 114: | Řádka 115: | ||
} | } | ||
− | ; Změna obrázku Actoru | + | ; Příklad 2) zrušení actoru, který vyjel mimo obrazovku na levém okraji |
− | + | if (this.getX() < 1) { | |
+ | World svet = this.getWorld(); | ||
+ | if (svet != null) { | ||
+ | this.getWorld().removeObject(this); | ||
+ | } | ||
+ | } | ||
+ | |||
+ | === Změna obrázku Actoru === | ||
+ | === Výpis stavu hry, hlášky === | ||
== Úkol: Vytvořte hru! == | == Úkol: Vytvořte hru! == | ||
* Vytvořte hru, na které ukážete ty prvky práce v Greenfootu, které jsme si ukázali výše. | * Vytvořte hru, na které ukážete ty prvky práce v Greenfootu, které jsme si ukázali výše. |
Verze z 20. 1. 2014, 07:18
Obsah |
Co je to Greenfoot?
Dokumentaci tříd najdete na adrese:
Svět a volání metod act()
- Nastavení pozadí hrací plochy
- Například v konstruktoru našeho potomka třídy World můžeme zavolat:
World.setBackground(GreenfootImage obrazek)
Vytvoření a přidání Actorů
- Prvky jsou potomky třídy Actor.
- Instance vytváříme klasicky (new).
- Umístění na plochu:
- World.addObject(Actor actor, int x, int y)
- umístí na pozici (x, y)
Pohyb Actora
Máme dvě varianty ovládání prvku (actora):
- Relativní pozicování
-
turn(int oKolik)
... otáčí o daný počet stupňů ve směru hodinových ručiček -
move(int delka)
... pokročí vpřed o daný počet dílků ve směru, do kterého je otočen -
setRotation(int uhel)
... natočí prvek do daného směru (0 je směr vpravo, po směru hodinových ručiček) -
turnTowards(int x, int y)
... natočí prvek směrem k zadaným souřadnicím.
- Absolutní pozicování
-
setLocation(int x, int y)
- přesune prvek na zadané souřadnice
- obvykle je třeba uložit si souřadnice.
- Příklad
- vytvoření metody
move(int dx, int dy)
public void act() { this.move(3,-1); } private void move(int dx, int dy) { int cilX = this.getX()+dx; int cilY = this.getY()+dy; this.turnTowards(cilX, cilY); this.setLocation(cilX, cilY); }
Reakce na klávesy
String Greenfoot.getKey()
- vrací
null
, když nebyla stisknuta žádná klávesa. - Speciální klávesy:
-
"space"
... mezerník -
"up"
,"down"
,"right"
,"left"
... šipky -
"F1"
,... funkční klávesy
-
- Příklad
- Pohyb podle kláves
String vstup = Greenfoot.getKey(); if (vstup != null) { if (vstup.equals("right")) { this.setRotation(0); } else if (vstup.equals("left")) { this.setRotation(180); } else if (vstup.equals("up")) { this.setRotation(-90); } else if (vstup.equals("down")) { this.setRotation(90); } this.move(1); }
Náhodná čísla
- Standardní řešení Javy
-
Math.random()
... vrací čísla z intervalu <0, 1)
- Řešení Greenfootu
- Pro hry je často potřeba generovat celá čísla. Pro zjednodušení je tedy v Greenfootu metoda:
-
Greenfoot.getRandomNumber(int limit)
- Vrací čísla z množiny {0, 1, ..., limit-1}.
Zjištění kolize prvků ve hře
- Ke zjištění kolizí slouží metody ve třídě Actor, které se jmenují
get...Object...
. - Metod je hodně, ale chovají se podobně.
- Výběr třídy
- Pokud zadáte parametr typu class, bere v potaz pouze objekty zadaného typu. Pokud zadáme
null
, berou se v potaz všechny objekty. - Všechny objekty:
List<Actor> seznam = this.getIntersectingObjects(null);
- Jen objekty zvoleného typu:
List<Zradlo> seznam = this.getIntersectingObjects(Zradlo.class);
- Návratová hodnota
- Vrací buď první kolidující objekt nebo
null
když nekoliduje:
getOneIntersectingObject(class) getOneObjectAtOffset(int dx, int dy, class)
- ... nebo seznam všech vyhovujících objektů.
private void vyresKolidujici() { List<Actor> seznam = this.getIntersectingObjects(null); for (Actor prvek : seznam) { prvek.aplikuj(this); } }
- Filtr
- intersecting objects ... objekty, které se prolínají se stávajícím (došlo ke kolizi)
- objects at offset ... objekty, které jsou v dané vzdálenosti (dx, dy) od stávajícího objektu
Řešení situací
Zdi
Mizení Actorů
K mizení slouží metoda:
MouseWorld.removeObject(Actor kdoMaZmizet)
- Příklad 1) zrušení kolidujících actorů
private void sezerVsechnyKolidujici() { World svet = this.getWorld(); List<Actor> seznam = this.getIntersectingObjects(null); for (Actor prvek : seznam) { prvek.aplikuj(this); svet.removeObject(prvek); }
- Příklad 2) zrušení actoru, který vyjel mimo obrazovku na levém okraji
if (this.getX() < 1) { World svet = this.getWorld(); if (svet != null) { this.getWorld().removeObject(this); } }
Změna obrázku Actoru
Výpis stavu hry, hlášky
Úkol: Vytvořte hru!
- Vytvořte hru, na které ukážete ty prvky práce v Greenfootu, které jsme si ukázali výše.