Věková specifika cvičenců
Z MiS
(Rozdíly mezi verzemi)
(Přepracováno, převedeno jako samostatná stránka.) |
(Přidána kategorie kondiční cvičení, doplněn rozvoj pohybových schopností.) |
||
(Není zobrazena 1 mezilehlá verze od 1 uživatele.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
− | [[Category:VSE]][[Category:Sokol]][[Category:Pedagogika]][[Category:IV. třída]][[Category:III. třída]] | + | [[Category:VSE]][[Category:Sokol]][[Category:Pedagogika]][[Category:Kondiční a zdravotně orientovaná cvičení]][[Category:IV. třída]][[Category:III. třída]] |
== R+D (rodiče a děti) == | == R+D (rodiče a děti) == | ||
; Forma: | ; Forma: | ||
Řádka 5: | Řádka 5: | ||
* říkadla, básničky, písničky: rozvoj nejen po fyzické stránce. | * říkadla, básničky, písničky: rozvoj nejen po fyzické stránce. | ||
* nepřímé vedení cvičenců (prostřednictvím rodičů) | * nepřímé vedení cvičenců (prostřednictvím rodičů) | ||
+ | * Využívejme fantazie, personifikace. | ||
+ | ; Pohybové schopnosti | ||
+ | * Ideální pro rozvoj obratnosti (viz [[Pohybové schopnosti a dovednosti]]). | ||
; Úkoly: | ; Úkoly: | ||
* Pěstujeme především vztah k pohybu, radost z pohybu. | * Pěstujeme především vztah k pohybu, radost z pohybu. | ||
Řádka 19: | Řádka 22: | ||
* učení nápodobou: méně vysvětlujte, více předvádějte | * učení nápodobou: méně vysvětlujte, více předvádějte | ||
* Individuální odlišnosti ve vývoji: věk je jen velmi orientační kritérium | * Individuální odlišnosti ve vývoji: věk je jen velmi orientační kritérium | ||
+ | * Opět snaha o využití fantazie, personifikace při tvorbě her. | ||
* Není dokončena osifikace (vývoj opěrné soustavy — kostry) | * Není dokončena osifikace (vývoj opěrné soustavy — kostry) | ||
** je třeba zohlednit při volbě cviků (hup ne v závěsu, při kotoulech je třeba eliminovat zatížení páteře,...) | ** je třeba zohlednit při volbě cviků (hup ne v závěsu, při kotoulech je třeba eliminovat zatížení páteře,...) | ||
+ | ; Pohybové schopnosti | ||
+ | * Ideální pro rozvoj obratnosti. | ||
+ | * Výborná flexibilita (viz [[Pohybové schopnosti a dovednosti]]). | ||
; Úkol: | ; Úkol: | ||
* děti si zvykají poslouchat přímo cvičitele | * děti si zvykají poslouchat přímo cvičitele | ||
Řádka 32: | Řádka 39: | ||
* postupně základy sportovní činnosti | * postupně základy sportovní činnosti | ||
* objevují se rozdíly mezi chlapci a dívkami (zájem o jiné sporty, fyzická výkonnost) | * objevují se rozdíly mezi chlapci a dívkami (zájem o jiné sporty, fyzická výkonnost) | ||
+ | ; Pohybové schopnosti | ||
+ | * Výhodné pro rozvoj rychlosti. | ||
== St. žactvo (11–14 let) == | == St. žactvo (11–14 let) == | ||
Řádka 39: | Řádka 48: | ||
* Změna tělesných proporcí: problémy s nervosvalovou koordinací v důsledku rychlého růstu, někdy i zdravotní problémy (může dojít k dočasnému zhoršení výkonnosti, cvičenec dočasně nezvládá cviky, které dříve zvládal). | * Změna tělesných proporcí: problémy s nervosvalovou koordinací v důsledku rychlého růstu, někdy i zdravotní problémy (může dojít k dočasnému zhoršení výkonnosti, cvičenec dočasně nezvládá cviky, které dříve zvládal). | ||
* Cvičitel je stále vzorem, dokonce může mít mnohdy větší vliv než rodiče, ale cvičenci už autoritu cvičitele neuznávají na venek. | * Cvičitel je stále vzorem, dokonce může mít mnohdy větší vliv než rodiče, ale cvičenci už autoritu cvičitele neuznávají na venek. | ||
+ | ; Schopnosti | ||
+ | * Dočasné omezení obratnosti. | ||
+ | * Rozvoj síly, zatím ale není vhodné intenzivní posilování. | ||
; Úkoly: | ; Úkoly: | ||
* lze klást důraz na rozvoj síly, nácvik nových dovedností | * lze klást důraz na rozvoj síly, nácvik nových dovedností | ||
Řádka 47: | Řádka 59: | ||
* Snadno dochází k únavě, dočasně se zhoršuje vytrvalost. | * Snadno dochází k únavě, dočasně se zhoršuje vytrvalost. | ||
* Na druhou stranu se objevuje vůle k dosažení výsledků. | * Na druhou stranu se objevuje vůle k dosažení výsledků. | ||
+ | * Je z větší části ukončen rozvoj [[Všestranně rozvíjející cvičení|koordinačních dovedností]] (viz [http://www.fsps.muni.cz/sdetmivpohode/kurzy/micovesporty/koordinace.php#obdobi S dětmi v pohodě — senzitivní období pro rozvoj dovedností]). | ||
* S přechodem na střední a později vysokou školu a dospíváním se mění struktura zájmů, cvičenci mají méně času. | * S přechodem na střední a později vysokou školu a dospíváním se mění struktura zájmů, cvičenci mají méně času. | ||
* Je důležité podchytit změnu zájmů a nabídnout vhodné aktivity. | * Je důležité podchytit změnu zájmů a nabídnout vhodné aktivity. | ||
+ | ; Schopnosti: | ||
+ | * Omezení vytrvalosti, ale rozvoj síly. | ||
; Úkoly | ; Úkoly | ||
* S rozvojem fyzické síly je možné nacvičovat náročnější sportovní prvky | * S rozvojem fyzické síly je možné nacvičovat náročnější sportovní prvky | ||
Řádka 56: | Řádka 71: | ||
* Vrchol fyzické zdatnosti. | * Vrchol fyzické zdatnosti. | ||
* Postupně kulminuje fyzická zdatnost, ke konci pozvolný úbytek fyzické síly nahrazují zkušenosti, taktika, správné provedení. | * Postupně kulminuje fyzická zdatnost, ke konci pozvolný úbytek fyzické síly nahrazují zkušenosti, taktika, správné provedení. | ||
+ | * Rozvíjí se vytrvalost. | ||
+ | * Ubývá rychlost, je vhodné přiměřeně trénovat. | ||
== Dospělost II. (30 – 40 let) == | == Dospělost II. (30 – 40 let) == | ||
Řádka 74: | Řádka 91: | ||
* Udržení pohyblivosti, fyzické zdatnosti | * Udržení pohyblivosti, fyzické zdatnosti | ||
* Výkon samotný není důležitý, nastupují především zdravotní aspekty cvičení. | * Výkon samotný není důležitý, nastupují především zdravotní aspekty cvičení. | ||
+ | |||
+ | == Zdroje == | ||
+ | * [http://www.fsps.muni.cz/sdetmivpohode/kurzy/micovesporty/koordinace.php#obdobi Projekt Na hřišti i na vodě být s dětmi vždy v pohodě — senzitivní období pro rozvoj dovedností] |
Aktuální verze z 25. 7. 2015, 18:22
Obsah |
R+D (rodiče a děti)
- Forma
- hra!!!
- říkadla, básničky, písničky: rozvoj nejen po fyzické stránce.
- nepřímé vedení cvičenců (prostřednictvím rodičů)
- Využívejme fantazie, personifikace.
- Pohybové schopnosti
- Ideální pro rozvoj obratnosti (viz Pohybové schopnosti a dovednosti).
- Úkoly
- Pěstujeme především vztah k pohybu, radost z pohybu.
- Zde hlavně získáváme cvičence pro další oddělení!
- Zároveň by měla být část hodiny věnována i rodičům: protažení, zpevňování,...
- Vytváří se základní pohybové dovednosti a návyky!!!
- Charakteristika
- Je třeba správné metodické vedení!
- Příprava náročnější než v jiných hodinách, je třeba zkušenosti.
PD — předškolní děti (4–6 let)
- Charakteristika
- nelze očekávat delší soustředění, nutné časté změny činnosti
- učení nápodobou: méně vysvětlujte, více předvádějte
- Individuální odlišnosti ve vývoji: věk je jen velmi orientační kritérium
- Opět snaha o využití fantazie, personifikace při tvorbě her.
- Není dokončena osifikace (vývoj opěrné soustavy — kostry)
- je třeba zohlednit při volbě cviků (hup ne v závěsu, při kotoulech je třeba eliminovat zatížení páteře,...)
- Pohybové schopnosti
- Ideální pro rozvoj obratnosti.
- Výborná flexibilita (viz Pohybové schopnosti a dovednosti).
- Úkol
- děti si zvykají poslouchat přímo cvičitele
- rozvoj kázně, soustředění
Ml. žactvo (7–11 let)
- Charakteristika
- Zatím ještě zájem o pohyb, děti se potřebují „vyběhat“.
- Cvičenci zatím otevřeně uznávají autoritu cvičitele.
- Formy
- postupně základy sportovní činnosti
- objevují se rozdíly mezi chlapci a dívkami (zájem o jiné sporty, fyzická výkonnost)
- Pohybové schopnosti
- Výhodné pro rozvoj rychlosti.
St. žactvo (11–14 let)
- Charakteristika
- Počátek dospělosti po stránce fyzické, nikoli však duševní.
- Odlišný čas vývoje u chlapců a dívek.
- Změna tělesných proporcí: problémy s nervosvalovou koordinací v důsledku rychlého růstu, někdy i zdravotní problémy (může dojít k dočasnému zhoršení výkonnosti, cvičenec dočasně nezvládá cviky, které dříve zvládal).
- Cvičitel je stále vzorem, dokonce může mít mnohdy větší vliv než rodiče, ale cvičenci už autoritu cvičitele neuznávají na venek.
- Schopnosti
- Dočasné omezení obratnosti.
- Rozvoj síly, zatím ale není vhodné intenzivní posilování.
- Úkoly
- lze klást důraz na rozvoj síly, nácvik nových dovedností
- růst sportovní výkonnosti
Dorost (15–18 let)
- Charakteristika
- Snadno dochází k únavě, dočasně se zhoršuje vytrvalost.
- Na druhou stranu se objevuje vůle k dosažení výsledků.
- Je z větší části ukončen rozvoj koordinačních dovedností (viz S dětmi v pohodě — senzitivní období pro rozvoj dovedností).
- S přechodem na střední a později vysokou školu a dospíváním se mění struktura zájmů, cvičenci mají méně času.
- Je důležité podchytit změnu zájmů a nabídnout vhodné aktivity.
- Schopnosti
- Omezení vytrvalosti, ale rozvoj síly.
- Úkoly
- S rozvojem fyzické síly je možné nacvičovat náročnější sportovní prvky
- Podpora zájmu o cvičitelskou kariéru.
Dospělost I. (18 – 30 let)
- Vrchol fyzické zdatnosti.
- Postupně kulminuje fyzická zdatnost, ke konci pozvolný úbytek fyzické síly nahrazují zkušenosti, taktika, správné provedení.
- Rozvíjí se vytrvalost.
- Ubývá rychlost, je vhodné přiměřeně trénovat.
Dospělost II. (30 – 40 let)
- Zaměstnání, vlastní děti.
- Na významu nabývá sociální stránka cvičení.
- Ustupuje důraz na sportovní výkonnost, důležitější je zdravotní aspekt cvičení
- Cvičitelé získávají zkušenosti, přehled, mohou přebírat vedení cvičení, získávat další kvalifikaci.
Dospělost (40 – 65 let)
- Zájem o všestrannost, společné cvičení a setkávání.
- Cvičenci se mnohdy vrací do sokoloven: odrůstají děti, kulminuje kariérní růst v zaměstnání.
- „Zlatý věk“ cvičitele a činovníka: zkušenosti, osobnostní vyzrálost.
Senioři (od 65 let)
- Charakteristika
- Opět věk jen velmi orientační, velké individuální odlišnosti mezi jednotlivými cvičenci.
- Úkol
- Udržení pohyblivosti, fyzické zdatnosti
- Výkon samotný není důležitý, nastupují především zdravotní aspekty cvičení.