Flutter: Základní widgety
Z MiS
(Rozdíly mezi verzemi)
(→Tlačítka: Jednoduché tlačítko.) |
(→Textová pole: Přidána informace o uvolňování kontroleru přes dispose()) |
||
| (Není zobrazeno 7 mezilehlých verzí od 1 uživatele.) | |||
| Řádka 13: | Řádka 13: | ||
TextField( | TextField( | ||
controller: _abcController, | controller: _abcController, | ||
| + | readOnly: true, // Pokud chcete pole pouze pro čtení | ||
decoration: const InputDecoration( | decoration: const InputDecoration( | ||
| − | labelText: ' | + | labelText: 'Nadpis pole – viditelný popisek:', |
), | ), | ||
keyboardType: TextInputType.number, // Pokud chceme omezit vstup na číselné hodnoty | keyboardType: TextInputType.number, // Pokud chceme omezit vstup na číselné hodnoty | ||
| Řádka 21: | Řádka 22: | ||
; Kontroler textového pole | ; Kontroler textového pole | ||
final TextEditingController _abcController = TextEditingController(); | final TextEditingController _abcController = TextEditingController(); | ||
| + | * Pro práci s obsahem textového pole slouží <code>TextEditingController</code>. | ||
| − | |||
final double totalPrice = double.parse(parsedValue = _abcController.text.trim()); | final double totalPrice = double.parse(parsedValue = _abcController.text.trim()); | ||
| + | * Přístup k obsahu textového pole zprostředkovává atribut <code>.text</code>. | ||
* Obdobně lze <code>int.parse(...)</code>. | * Obdobně lze <code>int.parse(...)</code>. | ||
| + | _abcController.dispose() | ||
| + | * Při uvolňování paměti by měly být řádně uvolněny i kontrolery metodou <code>dispose()</code>. | ||
| + | |||
| + | ; Nastavení vzhledu <code>InputDecoration</code> | ||
| + | contentPadding: EdgeInsets.all(20.0), | ||
| + | * Odsazení obsahu | ||
| + | border: OutlineInputBorder(), | ||
| + | * Ohraničení textového pole | ||
| + | hintText: 'Text' | ||
| + | * Nápověda – co má uživatel zadat do pole. | ||
| + | * Po zadání textu do pole text zmizí. | ||
== Tlačítka == | == Tlačítka == | ||
| Řádka 34: | Řádka 47: | ||
== ListView == | == ListView == | ||
| + | * Pro zobrazení seznamu <code>seznam</code> můžeme použít ListView: | ||
| + | Expanded( | ||
| + | child: ListView.builder( | ||
| + | itemCount: _seznam.length, | ||
| + | itemBuilder: (context, index) { | ||
| + | return ListTile( | ||
| + | title: Text('${_seznam[index].abc}'), | ||
| + | subtitle: Text('${_seznam[index].def}'), | ||
| + | ); | ||
| + | }, | ||
| + | ), | ||
| + | ), | ||
| + | |||
| + | |||
| + | == Textová popiska == | ||
| + | const Text('Záznamy o tankování:',), | ||
| + | |||
| + | |||
| + | == Vyskakovací bublina (Toast) == | ||
| + | |||
| + | * V mobilních aplikacích se pro stručná oznámení používá spíše vyskakovací bublina, než vyskakovací okno. | ||
| + | |||
| + | setState(() { | ||
| + | ScaffoldMessenger.of(context).showSnackBar( | ||
| + | SnackBar( | ||
| + | content: Text('Informace pro uživatele') | ||
| + | ), | ||
| + | ); | ||
| + | }); | ||
| + | |||
== Jednoduchý dialog == | == Jednoduchý dialog == | ||
| − | + | Pro zobrazení dialogu si můžeme vytvořit metodu: | |
| − | + | Future<void> displayDialog(String messageText) => showDialog<void>( | |
| − | + | context: context, | |
| − | + | builder: (context) { | |
| − | + | return AlertDialog( | |
| − | + | title: const Text('Chybně zadaná data:'), | |
| − | + | content: Text(messageText), | |
| − | + | actions: <Widget>[ | |
| − | + | TextButton( | |
| − | + | onPressed: () { | |
| − | + | Navigator.of(context).pop(); | |
| − | + | }, | |
| − | + | child: const Text('OK'), | |
| − | + | ), | |
| − | + | ], | |
| − | + | ); | |
| − | ); | + | }, |
| + | ); | ||
| + | |||
| + | Metodu následně voláme: | ||
| + | displayDialog('Text'); | ||
Aktuální verze z 14. 12. 2025, 18:35
Obsah |
[editovat] Uspořádání stránky
Center( child: ... )
Column( mainAxisAlignment: MainAxisAlignment.center, children: <Widget>[ ... ] )
[editovat] Textová pole
TextField(
controller: _abcController,
readOnly: true, // Pokud chcete pole pouze pro čtení
decoration: const InputDecoration(
labelText: 'Nadpis pole – viditelný popisek:',
),
keyboardType: TextInputType.number, // Pokud chceme omezit vstup na číselné hodnoty
),
- Kontroler textového pole
final TextEditingController _abcController = TextEditingController();
- Pro práci s obsahem textového pole slouží
TextEditingController.
final double totalPrice = double.parse(parsedValue = _abcController.text.trim());
- Přístup k obsahu textového pole zprostředkovává atribut
.text. - Obdobně lze
int.parse(...).
_abcController.dispose()
- Při uvolňování paměti by měly být řádně uvolněny i kontrolery metodou
dispose().
- Nastavení vzhledu
InputDecoration
contentPadding: EdgeInsets.all(20.0),
- Odsazení obsahu
border: OutlineInputBorder(),
- Ohraničení textového pole
hintText: 'Text'
- Nápověda – co má uživatel zadat do pole.
- Po zadání textu do pole text zmizí.
[editovat] Tlačítka
ElevatedButton(
onPressed: _nazevMetodyReakce,
child: const Text('Popis tlačítka'),
),
[editovat] ListView
- Pro zobrazení seznamu
seznammůžeme použít ListView:
Expanded(
child: ListView.builder(
itemCount: _seznam.length,
itemBuilder: (context, index) {
return ListTile(
title: Text('${_seznam[index].abc}'),
subtitle: Text('${_seznam[index].def}'),
);
},
),
),
[editovat] Textová popiska
const Text('Záznamy o tankování:',),
[editovat] Vyskakovací bublina (Toast)
- V mobilních aplikacích se pro stručná oznámení používá spíše vyskakovací bublina, než vyskakovací okno.
setState(() {
ScaffoldMessenger.of(context).showSnackBar(
SnackBar(
content: Text('Informace pro uživatele')
),
);
});
[editovat] Jednoduchý dialog
Pro zobrazení dialogu si můžeme vytvořit metodu:
Future<void> displayDialog(String messageText) => showDialog<void>(
context: context,
builder: (context) {
return AlertDialog(
title: const Text('Chybně zadaná data:'),
content: Text(messageText),
actions: <Widget>[
TextButton(
onPressed: () {
Navigator.of(context).pop();
},
child: const Text('OK'),
),
],
);
},
);
Metodu následně voláme:
displayDialog('Text');