Vývojové diagramy
Z MiS
(Rozdíly mezi verzemi)
(Vytvoření stránky) |
(Přidána ukázka vývojového diagramu.) |
||
(Nejsou zobrazeny 4 mezilehlé verze od 1 uživatele.) | |||
Řádka 5: | Řádka 5: | ||
* je nezávislý na programovacím jazyce, | * je nezávislý na programovacím jazyce, | ||
* je srozumitelný i pro laiky, | * je srozumitelný i pro laiky, | ||
− | * zjednodušeně zachycuje postup řešení (bez nepotřebných detailů) | + | * zjednodušeně zachycuje postup řešení (bez nepotřebných detailů), |
+ | Jedná se o grafické znázornění algoritmu — na první pohled je zřejmá struktura algoritmu. | ||
− | + | Vývojové diagramy jsou vhodné pro popis jednoduchých algoritmů, kdy se diagram vleze na jednu obrazovku. | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
+ | == Ukázka vývojového diagramu == | ||
+ | [[Soubor:VyvojovyDiagram.png|Ukázka vývojového diagramu]] | ||
+ | |||
+ | == Základní typy bloků == | ||
+ | |||
+ | === Začátek a konec algoritmu === | ||
+ | * Kreslí se jako ovál či elipsa. | ||
+ | * V diagramu je vždy jen jeden začátek a jeden konec. | ||
+ | |||
+ | === Vstup/výstup === | ||
+ | * Kreslí se jako kosodélník. | ||
+ | * Uvnitř je popsáno, co se má načíst nebo vypsat na výstup. | ||
+ | * Má jednu vstupní šipku a jednu výstupní. | ||
+ | |||
+ | === Jednoduchý příkaz === | ||
+ | * Kreslí se jako obdélník. | ||
+ | * Uvnitř je zapsán příkaz, který se má provést. | ||
+ | * Má jednu vstupní šipku a jednu výstupní. | ||
+ | |||
+ | === Podmínka/větvení === | ||
+ | * Kreslí se jako kosočtverec, který má jednu vstupní šipku a dvě výstupní. | ||
+ | * Uvnitř je popsaná podmínka, podle které rozhodneme, kterou výstupní šipkou pokračovat. | ||
+ | * Výstupní šipky musí být popsané, aby bylo jasné, která patří ke kterému výsledku. Typicky například značkami ''+'' a ''-''. | ||
+ | |||
+ | <div class="Poznamka">Kromě základních bloků existují i varianty diagramů se značkami pro jednotlivé typy cyklů a další konstrukty. Cílem takové syntaxe je přiblížit strukturu diagramu zápisu v programovacím jazyce.</div> | ||
+ | |||
+ | == Syntaxe vývojových diagramů == | ||
+ | * Běh algoritmu začíná v bloku pro začátek. | ||
+ | * Postup algoritmu je naznačen šipkami, které propojují jednotlivé bloky. | ||
+ | * Dvě šipky se mohou spojit, když se dvě větve výpočtu spojují do jedné. | ||
+ | * K rozvětvení šipek může dojít jen v bloku pro větvení. | ||
== Kreslení vývojových diagramů == | == Kreslení vývojových diagramů == | ||
Řádka 19: | Řádka 47: | ||
* [https://www.lucidchart.com/ LucidChart.com] | * [https://www.lucidchart.com/ LucidChart.com] | ||
** i free varianta do 25 MB | ** i free varianta do 25 MB | ||
+ | ** Využijte šablonu ''Flowchart → Algorithm flowchart example.'' | ||
* [http://www.gliffy.com/ Gliffy] | * [http://www.gliffy.com/ Gliffy] | ||
** placené :( | ** placené :( | ||
Řádka 26: | Řádka 55: | ||
* Inkscape (obecný nástroj pro vektorovou grafiku) | * Inkscape (obecný nástroj pro vektorovou grafiku) | ||
* DiagramDesigner (freeware) | * DiagramDesigner (freeware) | ||
− | |||
== Zdroje == | == Zdroje == | ||
* Série článků [http://programujte.com/clanek/2005080105-vyvojove-diagramy-1-dil/ Vývojové diagramy] na Programujte.com. | * Série článků [http://programujte.com/clanek/2005080105-vyvojove-diagramy-1-dil/ Vývojové diagramy] na Programujte.com. |
Aktuální verze z 23. 9. 2025, 06:29
Obsah |
Účel
Způsob zápisu algoritmu, který:
- je nezávislý na programovacím jazyce,
- je srozumitelný i pro laiky,
- zjednodušeně zachycuje postup řešení (bez nepotřebných detailů),
Jedná se o grafické znázornění algoritmu — na první pohled je zřejmá struktura algoritmu.
Vývojové diagramy jsou vhodné pro popis jednoduchých algoritmů, kdy se diagram vleze na jednu obrazovku.
Ukázka vývojového diagramu
Základní typy bloků
Začátek a konec algoritmu
- Kreslí se jako ovál či elipsa.
- V diagramu je vždy jen jeden začátek a jeden konec.
Vstup/výstup
- Kreslí se jako kosodélník.
- Uvnitř je popsáno, co se má načíst nebo vypsat na výstup.
- Má jednu vstupní šipku a jednu výstupní.
Jednoduchý příkaz
- Kreslí se jako obdélník.
- Uvnitř je zapsán příkaz, který se má provést.
- Má jednu vstupní šipku a jednu výstupní.
Podmínka/větvení
- Kreslí se jako kosočtverec, který má jednu vstupní šipku a dvě výstupní.
- Uvnitř je popsaná podmínka, podle které rozhodneme, kterou výstupní šipkou pokračovat.
- Výstupní šipky musí být popsané, aby bylo jasné, která patří ke kterému výsledku. Typicky například značkami + a -.
Kromě základních bloků existují i varianty diagramů se značkami pro jednotlivé typy cyklů a další konstrukty. Cílem takové syntaxe je přiblížit strukturu diagramu zápisu v programovacím jazyce.
Syntaxe vývojových diagramů
- Běh algoritmu začíná v bloku pro začátek.
- Postup algoritmu je naznačen šipkami, které propojují jednotlivé bloky.
- Dvě šipky se mohou spojit, když se dvě větve výpočtu spojují do jedné.
- K rozvětvení šipek může dojít jen v bloku pro větvení.
Kreslení vývojových diagramů
On-line nástroje:
- LucidChart.com
- i free varianta do 25 MB
- Využijte šablonu Flowchart → Algorithm flowchart example.
- Gliffy
- placené :(
- trial verze zdarma (omezen počet diagramů a velikost)
Nástroje:
- LibreOffice Draw
- Inkscape (obecný nástroj pro vektorovou grafiku)
- DiagramDesigner (freeware)
Zdroje
- Série článků Vývojové diagramy na Programujte.com.