Vývojové diagramy

Z MiS
(Rozdíly mezi verzemi)
Přejít na: navigace, hledání
(Účel: Srozumitelnost - grafické znázornění.)
(Přidána ukázka vývojového diagramu.)
 
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze od 1 uživatele.)
Řádka 11: Řádka 11:
 
Vývojové diagramy jsou vhodné pro popis jednoduchých algoritmů, kdy se diagram vleze na jednu obrazovku.
 
Vývojové diagramy jsou vhodné pro popis jednoduchých algoritmů, kdy se diagram vleze na jednu obrazovku.
  
== Základní konstrukty ==
+
== Ukázka vývojového diagramu ==
* Začátek a konec algoritmu
+
[[Soubor:VyvojovyDiagram.png|Ukázka vývojového diagramu]]
* Vstup/výstup
+
* Jednoduchý příkaz
+
* Podmínka/větvení
+
  
 +
== Základní typy bloků ==
 +
 +
=== Začátek a konec algoritmu ===
 +
* Kreslí se jako ovál či elipsa.
 +
* V diagramu je vždy jen jeden začátek a jeden konec.
 +
 +
=== Vstup/výstup ===
 +
* Kreslí se jako kosodélník.
 +
* Uvnitř je popsáno, co se má načíst nebo vypsat na výstup.
 +
* Má jednu vstupní šipku a jednu výstupní.
 +
 +
=== Jednoduchý příkaz ===
 +
* Kreslí se jako obdélník.
 +
* Uvnitř je zapsán příkaz, který se má provést.
 +
* Má jednu vstupní šipku a jednu výstupní.
 +
 +
=== Podmínka/větvení ===
 +
* Kreslí se jako kosočtverec, který má jednu vstupní šipku a dvě výstupní.
 +
* Uvnitř je popsaná podmínka, podle které rozhodneme, kterou výstupní šipkou pokračovat.
 +
* Výstupní šipky musí být popsané, aby bylo jasné, která patří ke kterému výsledku. Typicky například značkami ''+'' a ''-''.
 +
 +
<div class="Poznamka">Kromě základních bloků existují i varianty diagramů se značkami pro jednotlivé typy cyklů a další konstrukty. Cílem takové syntaxe je přiblížit strukturu diagramu zápisu v&nbsp;programovacím jazyce.</div>
 +
 +
== Syntaxe vývojových diagramů ==
 +
* Běh algoritmu začíná v&nbsp;bloku pro začátek.
 +
* Postup algoritmu je naznačen šipkami, které propojují jednotlivé bloky.
 +
* Dvě šipky se mohou spojit, když se dvě větve výpočtu spojují do jedné.
 +
* K&nbsp;rozvětvení šipek může dojít jen v&nbsp;bloku pro větvení.
  
 
== Kreslení vývojových diagramů ==
 
== Kreslení vývojových diagramů ==
Řádka 22: Řádka 47:
 
* [https://www.lucidchart.com/ LucidChart.com]
 
* [https://www.lucidchart.com/ LucidChart.com]
 
** i free varianta do 25 MB
 
** i free varianta do 25 MB
 +
** Využijte šablonu ''Flowchart &rarr; Algorithm flowchart example.''
 
* [http://www.gliffy.com/ Gliffy]
 
* [http://www.gliffy.com/ Gliffy]
 
** placené :(
 
** placené :(
Řádka 29: Řádka 55:
 
* Inkscape (obecný nástroj pro vektorovou grafiku)
 
* Inkscape (obecný nástroj pro vektorovou grafiku)
 
* DiagramDesigner (freeware)
 
* DiagramDesigner (freeware)
 
  
 
== Zdroje ==
 
== Zdroje ==
 
* Série článků [http://programujte.com/clanek/2005080105-vyvojove-diagramy-1-dil/ Vývojové diagramy] na Programujte.com.
 
* Série článků [http://programujte.com/clanek/2005080105-vyvojove-diagramy-1-dil/ Vývojové diagramy] na Programujte.com.

Aktuální verze z 23. 9. 2025, 06:29


Obsah

Účel

Způsob zápisu algoritmu, který:

Jedná se o grafické znázornění algoritmu — na první pohled je zřejmá struktura algoritmu.

Vývojové diagramy jsou vhodné pro popis jednoduchých algoritmů, kdy se diagram vleze na jednu obrazovku.

Ukázka vývojového diagramu

Ukázka vývojového diagramu

Základní typy bloků

Začátek a konec algoritmu

Vstup/výstup

Jednoduchý příkaz

Podmínka/větvení

Kromě základních bloků existují i varianty diagramů se značkami pro jednotlivé typy cyklů a další konstrukty. Cílem takové syntaxe je přiblížit strukturu diagramu zápisu v programovacím jazyce.

Syntaxe vývojových diagramů

Kreslení vývojových diagramů

On-line nástroje:

Nástroje:

Zdroje

Osobní nástroje
Jmenné prostory
Varianty
Akce
Výuka
Navigace
Nástroje