Jak se učit
Z MiS
(Rozdíly mezi verzemi)
(Doplněny další tipy.) |
(Spěte 8 hodin!) |
||
(Není zobrazena 1 mezilehlá verze od 1 uživatele.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
− | [[Category:VSE]][[Category:OA]] | + | [[Category:VSE]][[Category:OA]][[Category:Učení]] |
Řádka 49: | Řádka 49: | ||
* Tím, že najdeš problém a řešíš ho, učíš se. Když jsi něco dělal(a) špatně a našel(la) jsi chybu, učíš se. Když ti něco nejde, našel(la) jsi, co se máš učit.<br />''Pokud procházíš jen to, co ti jde, a u problému se zastavíš a odložíš ho, neučíš se!'' | * Tím, že najdeš problém a řešíš ho, učíš se. Když jsi něco dělal(a) špatně a našel(la) jsi chybu, učíš se. Když ti něco nejde, našel(la) jsi, co se máš učit.<br />''Pokud procházíš jen to, co ti jde, a u problému se zastavíš a odložíš ho, neučíš se!'' | ||
+ | |||
+ | == Spi osm hodin denně! == | ||
+ | * Ve spánku mozek převádí informace z dočasné paměti s malou kapacitou do dlouhodobé paměti s prakticky neomezenou kapacitou. | ||
+ | * Pokud ve spánku neuvolníte dočasnou paměť, mozek nemůže ukládat nové informace! | ||
+ | * V REM fázi spánku (která probíhá z větší části v záverečné fázi osmihodinového spánkového cyklu) dochází ke kreativnímu propojování různých informací do logických celků. Omezení této části spánku má zásadní vliv na kreativitu a schopnost dávat si informace do souvislostí. | ||
+ | * I omezení na 6 hodin denně v týdnu má významný objektivně měřitelný vliv a je považováno za spánkovou deprivaci. | ||
+ | * ''Navíc má omezení spánku byť jen na 6 hodin denně zásadní negativní vliv na velké spektrum funkcí organizmu od pozornosti (například při řízení vozidla) až po imunitní reakce, plodnost, atraktivnost či boj s rakovinnými buňkami — doporučujeme ke čtení či poslechu knihu ''Mathew Walker. Proč spíme''.'' | ||
+ | |||
+ | |||
+ | == Související stránky == | ||
+ | * [[Jak začít s programováním]] | ||
== Odkazy == | == Odkazy == | ||
* [https://www.isic.cz/clanek/lifestyle/jak-na-efektivni-samostudium/ Jak se učit na ISIC.cz] | * [https://www.isic.cz/clanek/lifestyle/jak-na-efektivni-samostudium/ Jak se učit na ISIC.cz] |
Aktuální verze z 5. 9. 2023, 07:28
Obsah |
Tři pilíře paměti
Zopakuj si učivo:
- za hodinu po probrání
- druhý den
- za týden
Opakování po těchto intervalech paměti nejlépe pomůže prevést obsah z krátkodobé do střednědobé a dlouhodobé paměti.
Dej stop zapomínání! Pořiď si papírový bloček na úkoly!
- Na každý den si vyhraď jednu stránku.
- Večer si projdi, co nestihneš. Musíš to naplánovat na další dny!
- Úkoly, které tě čekají až za delší dobu, zapiš do kalendáře (návštěva zubaře, kontrola u lékaře, rodinný víkend,...). Na to klidně použij mobil.
- Na konci týdne vždy projdi kalendář dalšího týdne a přepiš si úkoly do bločku.
Nepoužívej elektronické poznámky v mobilu:
- Když chceš nahlédnout do seznamu úkolů, v mobilu je vždycky něco, co tvou pozornost rozptýlí a odvede.
- Odkládané úkoly musíš v papírovém bločku přepsat. Možná zjistíš, že je jednodušší je vyřešit.
- Papír má omezenou velikost a nutí tě třídit důležité úkoly. Co se nevleze na stránku, to stejně nestihneš — ani den není nafukovací.
- V elektronické podobě se hromadí staré úkoly, jejichž opakované procházení tě jen zdržuje od důležité práce.
Přepínání pozornosti stojí enormní úsilí
- Vyhraď si proto na učení bloky předem dané délky (například 25 minut — technika Pomodoro), kdy se budeš věnovat jen jednomu tématu.
- Zařiď si v počítači druhý účet, kde budeš mít pouze nástroje pro výuku a žádné hry a on-line komunikátory, aby tvé myšlenky nic neodvádělo od tématu.
- Na tuto krátkou dobu učení umísti mobil tak, aby tě nemohl vyrušit. Například ho přepni do režimu „Letadlo“, vypni data i Wi-Fi a mobil schovej do vyhrazeného šuplíku mimo svůj aktuální dosah.
- K odpočtu času samozřejmě použij kuchyňskou minutku nebo klasické stopky, nikoli mobil či počítač!
Parafrázuj, zkoušej, experimentuj!
- Opakované čtení již jednou přečteného textu je nejhorší možný způsob učení.
- Přečetl sis učivo a rozumíš mu. Dobře, vezmi si prázdný papír a zapiš obsah vlastními slovy tak, jako bys ho vysvětloval kamarádovi, který o učivu nic neví.
- Pochopil jsi učivo v programování? Vytvoř prázdný projekt a celý kód z hodiny zapiš od začátku. Zvládneš to?
- Chápeš, jak se konfiguruje router? Vezmi si znovu úlohu z Packet Traceru a vyřeš ji od začátku bez dívání do materiálů. Podařilo se?
- Pochopil jsi příklad z hodiny a učivo už umíš? Vezmi si zadání a prázdný papír či vývojové prostředí a vyřeš zadání znovu.
- Udělej si cvičné testy v Moodle. Pokud neuspěješ, dohledej si správné řešení, nebo se ptej na začátku hodiny.
Uč se to, co neumíš!
- Když ti všechno jde a neděláš chyby, neučíš se!
A co hůř, nesnažíš se zjistit, co ještě neumíš... - Nemá cenu se „učit“ to, co už ti jde.
- Je normální, že některé věci nepochopíš napoprvé.
- Pokud ti něco nefunguje, zeptej se: kamaráda, šikovných spolužáků, učitele,...
- Tím, že najdeš problém a řešíš ho, učíš se. Když jsi něco dělal(a) špatně a našel(la) jsi chybu, učíš se. Když ti něco nejde, našel(la) jsi, co se máš učit.
Pokud procházíš jen to, co ti jde, a u problému se zastavíš a odložíš ho, neučíš se!
Spi osm hodin denně!
- Ve spánku mozek převádí informace z dočasné paměti s malou kapacitou do dlouhodobé paměti s prakticky neomezenou kapacitou.
- Pokud ve spánku neuvolníte dočasnou paměť, mozek nemůže ukládat nové informace!
- V REM fázi spánku (která probíhá z větší části v záverečné fázi osmihodinového spánkového cyklu) dochází ke kreativnímu propojování různých informací do logických celků. Omezení této části spánku má zásadní vliv na kreativitu a schopnost dávat si informace do souvislostí.
- I omezení na 6 hodin denně v týdnu má významný objektivně měřitelný vliv a je považováno za spánkovou deprivaci.
- Navíc má omezení spánku byť jen na 6 hodin denně zásadní negativní vliv na velké spektrum funkcí organizmu od pozornosti (například při řízení vozidla) až po imunitní reakce, plodnost, atraktivnost či boj s rakovinnými buňkami — doporučujeme ke čtení či poslechu knihu Mathew Walker. Proč spíme.