Jak se učit

Z MiS
(Rozdíly mezi verzemi)
Přejít na: navigace, hledání
(Vytvořen základ stránky.)
 
(Doplněny další tipy.)
Řádka 10: Řádka 10:
 
Opakování po těchto intervalech paměti nejlépe pomůže prevést obsah z krátkodobé do střednědobé a dlouhodobé paměti.
 
Opakování po těchto intervalech paměti nejlépe pomůže prevést obsah z krátkodobé do střednědobé a dlouhodobé paměti.
  
 +
 +
== Dej stop zapomínání! Pořiď si papírový bloček na úkoly! ==
 +
* Na každý den si vyhraď jednu stránku.
 +
* Večer si projdi, co nestihneš. Musíš to naplánovat na další dny!
 +
* Úkoly, které tě čekají až za delší dobu, zapiš do kalendáře (návštěva zubaře, kontrola u lékaře, rodinný víkend,...). Na to klidně použij mobil.
 +
* Na konci týdne vždy projdi kalendář dalšího týdne a přepiš si úkoly do bločku.
 +
 +
<div class="Poznamka">
 +
Nepoužívej elektronické poznámky v&nbsp;mobilu:
 +
# Když chceš nahlédnout do seznamu úkolů, v&nbsp;mobilu je vždycky něco, co tvou pozornost rozptýlí a odvede.
 +
# Odkládané úkoly musíš v&nbsp;papírovém bločku přepsat. Možná zjistíš, že je jednodušší je vyřešit.
 +
# Papír má omezenou velikost a nutí tě třídit důležité úkoly. Co se nevleze na stránku, to stejně nestihneš &mdash; ani den není nafukovací.
 +
# V&nbsp;elektronické podobě se hromadí staré úkoly, jejichž opakované procházení tě jen zdržuje od důležité práce.
 +
</div>
  
  
 
== Přepínání pozornosti stojí enormní úsilí ==
 
== Přepínání pozornosti stojí enormní úsilí ==
 
* Vyhraď si proto na učení bloky předem dané délky (například 25 minut — technika Pomodoro), kdy se budeš věnovat jen jednomu tématu.
 
* Vyhraď si proto na učení bloky předem dané délky (například 25 minut — technika Pomodoro), kdy se budeš věnovat jen jednomu tématu.
* Zařiď si v&nbsp;počítači druhý účet, kde budeš mít pouze nástroje pro výuku a žádné hry a on-line komunikátory, aby tvé myšlenky neodváděli od tématu.
+
* Zařiď si v&nbsp;počítači druhý účet, kde budeš mít pouze nástroje pro výuku a žádné hry a on-line komunikátory, aby tvé myšlenky nic neodvádělo od tématu.
 
* Na tuto krátkou dobu učení umísti mobil tak, aby tě nemohl vyrušit. Například ho přepni do režimu „Letadlo“, vypni data i Wi-Fi a mobil schovej do vyhrazeného šuplíku mimo svůj aktuální dosah.
 
* Na tuto krátkou dobu učení umísti mobil tak, aby tě nemohl vyrušit. Například ho přepni do režimu „Letadlo“, vypni data i Wi-Fi a mobil schovej do vyhrazeného šuplíku mimo svůj aktuální dosah.
* K&nbsp;odpočtu času samozřejmě použij kuchyňskou minutku nebo klasické stopky, nikoli mobil či počítač, které by tě odváděly od tématu!
+
* K&nbsp;odpočtu času samozřejmě použij kuchyňskou minutku nebo klasické stopky, nikoli mobil či počítač!
  
  
 
+
== Parafrázuj, zkoušej, experimentuj! ==
== Parafrázuj ==
+
* Opakované čtení již jednou přečteného textu je nejhorší možný způsob učení.
 
* Přečetl sis učivo a rozumíš mu. Dobře, vezmi si prázdný papír a zapiš obsah vlastními slovy tak, jako bys ho vysvětloval kamarádovi, který o učivu nic neví.
 
* Přečetl sis učivo a rozumíš mu. Dobře, vezmi si prázdný papír a zapiš obsah vlastními slovy tak, jako bys ho vysvětloval kamarádovi, který o učivu nic neví.
 +
* Pochopil jsi učivo v&nbsp;programování? Vytvoř prázdný projekt a celý kód z&nbsp;hodiny zapiš od začátku. Zvládneš to?
 +
* Chápeš, jak se konfiguruje router? Vezmi si znovu úlohu z&nbsp;Packet Traceru a vyřeš ji od začátku bez dívání do materiálů. Podařilo se?
 +
* Pochopil jsi příklad z&nbsp;hodiny a učivo už umíš? Vezmi si zadání a prázdný papír či vývojové prostředí a vyřeš zadání znovu.
 +
* Udělej si cvičné testy v&nbsp;Moodle. Pokud neuspěješ, dohledej si správné řešení, nebo se ptej na začátku hodiny.
 +
 +
 +
== Uč se to, co neumíš! ==
 +
* Když ti všechno jde a neděláš chyby, neučíš se!<br />''A co hůř, nesnažíš se zjistit, co ještě neumíš...''
 +
* Nemá cenu se „učit“ to, co už ti jde.
 +
* Je normální, že některé věci nepochopíš napoprvé.
 +
* Pokud ti něco nefunguje, zeptej se: kamaráda, šikovných spolužáků, učitele,...
 +
* Tím, že najdeš problém a řešíš ho, učíš se. Když jsi něco dělal(a) špatně a našel(la) jsi chybu, učíš se. Když ti něco nejde, našel(la) jsi, co se máš učit.<br />''Pokud procházíš jen to, co ti jde, a u problému se zastavíš a odložíš ho, neučíš se!''
 +
  
 
== Odkazy ==
 
== Odkazy ==
 
* [https://www.isic.cz/clanek/lifestyle/jak-na-efektivni-samostudium/ Jak se učit na ISIC.cz]
 
* [https://www.isic.cz/clanek/lifestyle/jak-na-efektivni-samostudium/ Jak se učit na ISIC.cz]

Verze z 2. 9. 2022, 09:26


Obsah

Tři pilíře paměti

Zopakuj si učivo:

Opakování po těchto intervalech paměti nejlépe pomůže prevést obsah z krátkodobé do střednědobé a dlouhodobé paměti.


Dej stop zapomínání! Pořiď si papírový bloček na úkoly!

Nepoužívej elektronické poznámky v mobilu:

  1. Když chceš nahlédnout do seznamu úkolů, v mobilu je vždycky něco, co tvou pozornost rozptýlí a odvede.
  2. Odkládané úkoly musíš v papírovém bločku přepsat. Možná zjistíš, že je jednodušší je vyřešit.
  3. Papír má omezenou velikost a nutí tě třídit důležité úkoly. Co se nevleze na stránku, to stejně nestihneš — ani den není nafukovací.
  4. V elektronické podobě se hromadí staré úkoly, jejichž opakované procházení tě jen zdržuje od důležité práce.


Přepínání pozornosti stojí enormní úsilí


Parafrázuj, zkoušej, experimentuj!


Uč se to, co neumíš!


Odkazy

Osobní nástroje
Jmenné prostory
Varianty
Akce
Výuka
Navigace
Nástroje