Letní IoT: Den 1
Řádka 87: | Řádka 87: | ||
int cislo; definuji proměnnou s názvem číslo | int cislo; definuji proměnnou s názvem číslo | ||
ins cislo = 6; definuji proměnnou s názvem číslo a dám ji číslo 6 | ins cislo = 6; definuji proměnnou s názvem číslo a dám ji číslo 6 | ||
− | cislo = 8; proměnné cislo dám číslo 8 | + | cislo = 8; proměnné cislo dám číslo 8 |
− | cislo++; proměnná cislo se zvýší o 1 | + | cislo++; proměnná cislo se zvýší o 1 |
− | cislo--; proměnná cislo se sníží o 1; | + | cislo--; proměnná cislo se sníží o 1 |
+ | delay(cislo); počká to tolik, kolik je to číslo (když 1000 - tak sekundu) | ||
+ | delay(2 * cislo); počká to dvojnásobek | ||
=== Proměnná v delay === | === Proměnná v delay === | ||
Řádka 101: | Řádka 103: | ||
# Předělej úkoly na ledky za použití proměnné v delay(); | # Předělej úkoly na ledky za použití proměnné v delay(); | ||
# LEDka se rozsvítí na 1 s, 1 s nebude svítit, LEDka se rozsvítí na 2 s, 2 s nebude svítit, LEDka se rozsvítí na 3 s ... a tak dále | # LEDka se rozsvítí na 1 s, 1 s nebude svítit, LEDka se rozsvítí na 2 s, 2 s nebude svítit, LEDka se rozsvítí na 3 s ... a tak dále | ||
+ | |||
+ | == Sériový výstup == | ||
+ | |||
+ | K vypsání do konzole se používá | ||
+ | |||
+ | Serial.print("Text"); - vypíše text v uvozovkách | ||
+ | Serial.println(cislo); - na nový řádek vypíše proměnnou cislo | ||
+ | |||
+ | == Cykly == | ||
+ | |||
+ | Cykly nám slouží k tomu, že se něco opakuje dokud není něco splněno... | ||
+ | |||
+ | |||
+ | === For cyklus === | ||
+ | |||
+ | for(int i = 0; i < 10; i++) | ||
+ | { | ||
+ | ...kód... | ||
+ | } | ||
+ | |||
+ | for(int i - proměnná i; i < 10 - dokud je i menší než 10; i++ - pokaždé se i zvýší o jedno) | ||
+ | |||
+ | buď tam dáme i < 10, nebo i <= 9 - je to jedno | ||
+ | můžeme dát také | ||
+ | |||
+ | for(int i = 10; i > 1; i--) | ||
+ | { | ||
+ | ...kód... | ||
+ | } | ||
+ | |||
+ | V některých případech se to může hodit | ||
+ | |||
+ | === Samostatný úkol === | ||
+ | # Vypište (Serial.println()) čísla od 0 do 10 (se sekundovou prodlevou) | ||
+ | # LEDka blikne (rozsvítí se na sekundu a pak zhasne na sekundu) a pak 3 sekundy nesvítí, 2 × blikne, 3 ... 10 × blikne | ||
+ | # LEDka se rozsvítí na sekundu, zhasne na sekundu, rozsvítí se na dvě sekundy, zhasne na dvě sekundy, rozsvítí se na 3... zhasne na 10 sekund, rozsvítí se na sekundu |
Verze z 7. 7. 2020, 19:17
Obsah |
Vývojové prostředí
Instalace a nastavení desky
Základní seznámení
Při vytvoření nového souboru tam máte dvě metody.
//zde se definují proměnné, importují knihovny, apod: void setup() { // put your setup code here, to run once: // zde napište to, co se má spustit na začátku: } void loop() { // put your main code here, to run repeatedly: // zde napište to, co má běžet pořád dokola: }
LEDka
Jako první věc si zkusíme rozsvítit a zhasnout LEDku.
Budeme potřebovat: Vývojovou desku, USB kabel, nepájivé pole 2 LEDky (červenou a modrou), 5 káblíků, 2 rezistory
//obrázek//
//popis zapojení
#define (název - dáme si tam třeba modra - bude to modrá LEDKa) (číslo GPIO pinu);
takže my budeme mít....
#define modra 18; #define cervena 17;
Toto dáme úplně na začátek dokumentu
v void setup() musíme říct, že je to výstupní
pinMode(modra, OUTPUT); pinMode(cervena, OUTPUT);
a teď nám jen rozsvítit a zhasnout LEDku
k tomu používáme metodu "digitalWrite(název, HIGH - zapnuto / LOW - vypnuto);"
digitalWrite(modra, HIGH); - modrá LEDka se rozsvítí digitalWrite(modra, LOW); - modrá LEDka zhasne
jelikož tyto věci trvají velmi krátkou dobu - lidské oko si toho nevšimne, dáme tam nějakou prodlevu k tomu se využívá delay(čas v milisekundách);
takže si kód doplníme o 2s prodlevy
digitalWrite(modra, HIGH); delay(2000); digitalWrite(modra, LOW); delay(2000);
Samostatný úkol
- modrá i červená LEDka se rožne na 3 s a pak 3 s nebudou svítit
- modrá ledka se rozsvítí na 4 s, pak zhasne a zároveň se rozsvítí červená ledka, ta zhasne po 4s a znovu se rozsvítí modrá
- modrá LEDka bude svítit 5 sekund a dvě a půl svítit nebude
Proměnné
Obecně
Jsou různé datové typy, my budeme využívat nejvíce:
- čísla - int
- text - String
- ano / ne - boolean
Práce s intem
int cislo; definuji proměnnou s názvem číslo ins cislo = 6; definuji proměnnou s názvem číslo a dám ji číslo 6 cislo = 8; proměnné cislo dám číslo 8 cislo++; proměnná cislo se zvýší o 1 cislo--; proměnná cislo se sníží o 1 delay(cislo); počká to tolik, kolik je to číslo (když 1000 - tak sekundu) delay(2 * cislo); počká to dvojnásobek
Proměnná v delay
V některých případech máme prodlevu vždy stejnou a opakuje se nám tam vícekrát - když se rozhodneme, že ji změníme, tak to musíme celé přepisovat. To je vcelku nepraktické, co?... Takže využijeme proměnné. Chceme, aby se proměnná jmenovala prodleva a byla na 2 sekudny - tj. 2000 ms.
int prodleva = 2000;
Samostatný úkol
- Předělej úkoly na ledky za použití proměnné v delay();
- LEDka se rozsvítí na 1 s, 1 s nebude svítit, LEDka se rozsvítí na 2 s, 2 s nebude svítit, LEDka se rozsvítí na 3 s ... a tak dále
Sériový výstup
K vypsání do konzole se používá
Serial.print("Text"); - vypíše text v uvozovkách Serial.println(cislo); - na nový řádek vypíše proměnnou cislo
Cykly
Cykly nám slouží k tomu, že se něco opakuje dokud není něco splněno...
For cyklus
for(int i = 0; i < 10; i++) { ...kód... } for(int i - proměnná i; i < 10 - dokud je i menší než 10; i++ - pokaždé se i zvýší o jedno)
buď tam dáme i < 10, nebo i <= 9 - je to jedno můžeme dát také
for(int i = 10; i > 1; i--) { ...kód... }
V některých případech se to může hodit
Samostatný úkol
- Vypište (Serial.println()) čísla od 0 do 10 (se sekundovou prodlevou)
- LEDka blikne (rozsvítí se na sekundu a pak zhasne na sekundu) a pak 3 sekundy nesvítí, 2 × blikne, 3 ... 10 × blikne
- LEDka se rozsvítí na sekundu, zhasne na sekundu, rozsvítí se na dvě sekundy, zhasne na dvě sekundy, rozsvítí se na 3... zhasne na 10 sekund, rozsvítí se na sekundu