Vývoj modelů IT
Z MiS
(Rozdíly mezi verzemi)
m (→Související stránky: Odkaz na Historie Internetu.) |
m (Oprava překlepů - Analytical Engine.) |
||
(Nejsou zobrazeny 4 mezilehlé verze od 1 uživatele.) | |||
Řádka 9: | Řádka 9: | ||
* Více viz [[Generace počítačů]]. | * Více viz [[Generace počítačů]]. | ||
<div class="Poznamka"> | <div class="Poznamka"> | ||
− | + | Výjimkou byl ''Analytical Engine'', jehož výpočet šlo řídit programem. ''(Charles Babbage, 1834).'' | |
− | V 19. století se ale nepodařilo sestrojit funkční exemplář tohoto stroje. | + | V 19. století se ale vzhledem k technologickým omezením nepodařilo sestrojit funkční exemplář tohoto stroje. Umožnil ale postupný rozvoj teorie programování strojů. |
</div> | </div> | ||
Řádka 40: | Řádka 40: | ||
* Webové poštovní servery jako první cloudová aplikace. | * Webové poštovní servery jako první cloudová aplikace. | ||
− | == 1. dekáda 21. století: | + | == 1. dekáda 21. století: Mobilita, cloud == |
− | + | ||
* Přesun výpočtu do datových center | * Přesun výpočtu do datových center | ||
+ | * Webové aplikace (pošta běžně, editory fotografií a webových stránek,...) | ||
+ | * Rozšíření tabletů, mobilní zařízení,... | ||
+ | |||
+ | ; [[Cloud]] | ||
+ | * Sdílení výpočetních prostředků a běžících aplikací prostřednictvím sítě. | ||
+ | * Vlastně se jedná o návrat k počáteční představě ARPANETu, ale moderními prostředky a v mnohem širším měřítku. | ||
+ | * Rozvíjí se díky dostupnosti vysokorychlostní připojení. | ||
* Vlastně návrat zpět k „superpočítačům“ | * Vlastně návrat zpět k „superpočítačům“ | ||
** Uživatelé využívají výkon datových center | ** Uživatelé využívají výkon datových center | ||
− | |||
− | |||
− | == 2. dekáda 21. století: počítač jako „chytrá obrazovka“ == | + | |
+ | == 2. dekáda 21. století: počítač jako „chytrá obrazovka“, IoE == | ||
* Osobní počítače jen jako zobrazovací zařízení. | * Osobní počítače jen jako zobrazovací zařízení. | ||
* Webové operační systémy. | * Webové operační systémy. | ||
* Výpočet běží v cloudu. | * Výpočet běží v cloudu. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
+ | ; Internet of Everything (IoE) | ||
+ | * Připojování ne-počítačových zařízení do Internetu (Internet of Things — IoT). | ||
+ | * Senzory v domácích spotřebičích (lednička, pračka), automobilech a dalších zařízeních odesílají data do cloudu. | ||
+ | * Zařízení lze ovládat přes Internet. | ||
+ | * Uložení a zabezpečení obřích objemů dat. | ||
+ | * Analýza a zpracování obřích objemů dat z připojených senzorů a jejich využití pro řízení procesů ve firmách atd. | ||
+ | * Snaha o vytvoření univerzální komunikační platformy pro všechna zařízení. | ||
+ | * Příklady: car-to-car komunikace „chytrých“ vozidel, masivní sběr a propojení dat, „chytré domácnosti“, „chytrá města“. | ||
+ | |||
+ | ; Bring Your Own Device (BYOD) | ||
+ | * Zaměstnanci si do firem mohou přinášet svá zařízení (počítače) a pracovat s nimi. | ||
+ | * Výzva pro zabezpečení firemní sítě. | ||
== Související stránky == | == Související stránky == | ||
− | * [[Generace počítačů]], [[Historie Internetu]] | + | * [[Generace počítačů]], [[Historie Internetu]], [[Cloud]], [[Trendy počítačových sítí]] |
Aktuální verze z 22. 11. 2019, 12:38
Od počátku lidstva až do 30. let 20. století — „kalkulačky“
- Starší výpočetní prostředky slouží jako podpora pro ruční výpočty.
- Výhody:
- Počítají rychleji než člověk.
- Nepletou se.
- Výpočet stále řídí přímo člověk, nelze programovat.
- Více viz Generace počítačů.
Výjimkou byl Analytical Engine, jehož výpočet šlo řídit programem. (Charles Babbage, 1834). V 19. století se ale vzhledem k technologickým omezením nepodařilo sestrojit funkční exemplář tohoto stroje. Umožnil ale postupný rozvoj teorie programování strojů.
Do 60. let 20. století — „počítač — nástroj pro výpočty“
- Jednotlivé počítače, velké, drahé.
- Počítač si pořizují vědecké a vládní instituce pro realizaci náročných výpočtů.
- Lze již programovat, zvyšuje se rychlost, řeší výpočty, které by lidem trvaly řádově déle.
- Propojení do sítě pouze jednotlivě.
70. léta: sálové počítače, počítače jako nástroj komunikace
- Jeden počítač v organizaci, přístup k němu prostřednictvím terminálů pro více uživatelů.
- Počítače se navzájem propojují.
- Přichází ArpaNET.
- V prvopočátcích vznikaly sítě jako prostředek pro vzdálené spouštění výpočtu a sdílení výpočetního výkonu.
- Postupně se ukazuje jako důležitější využití počítačů jako prostředku komunikace mezi lidmi.
- Předpověděl již v 60. letech J. C. R. Licklider.
- Elektronická pošta.
- Mailové konference.
80. léta: osobní počítače
- S osobními počítači (a obzvláště platformou IBM PC) přichází představa, že každý si bude provozovat svoje aplikace, každý bude mít svůj počítač.
- Myšlenka „osobního počítače“ byla naplno realizována až chytrými mobilními telefony.
90. léta: sítě LAN + Internet
- Počítačů ve firmách přibývá.
- Je třeba je propojit, zavést centrální správu.
- Sítě LAN.
- Rozvíjí se web.
- Webové poštovní servery jako první cloudová aplikace.
1. dekáda 21. století: Mobilita, cloud
- Přesun výpočtu do datových center
- Webové aplikace (pošta běžně, editory fotografií a webových stránek,...)
- Rozšíření tabletů, mobilní zařízení,...
- Sdílení výpočetních prostředků a běžících aplikací prostřednictvím sítě.
- Vlastně se jedná o návrat k počáteční představě ARPANETu, ale moderními prostředky a v mnohem širším měřítku.
- Rozvíjí se díky dostupnosti vysokorychlostní připojení.
- Vlastně návrat zpět k „superpočítačům“
- Uživatelé využívají výkon datových center
2. dekáda 21. století: počítač jako „chytrá obrazovka“, IoE
- Osobní počítače jen jako zobrazovací zařízení.
- Webové operační systémy.
- Výpočet běží v cloudu.
- Internet of Everything (IoE)
- Připojování ne-počítačových zařízení do Internetu (Internet of Things — IoT).
- Senzory v domácích spotřebičích (lednička, pračka), automobilech a dalších zařízeních odesílají data do cloudu.
- Zařízení lze ovládat přes Internet.
- Uložení a zabezpečení obřích objemů dat.
- Analýza a zpracování obřích objemů dat z připojených senzorů a jejich využití pro řízení procesů ve firmách atd.
- Snaha o vytvoření univerzální komunikační platformy pro všechna zařízení.
- Příklady: car-to-car komunikace „chytrých“ vozidel, masivní sběr a propojení dat, „chytré domácnosti“, „chytrá města“.
- Bring Your Own Device (BYOD)
- Zaměstnanci si do firem mohou přinášet svá zařízení (počítače) a pracovat s nimi.
- Výzva pro zabezpečení firemní sítě.