Pojmy pedagogiky a didaktiky
Z MiS
(Rozdíly mezi verzemi)
(Osamostatněno jako samostatná stránka) |
(Upravena struktura, osamostatněny Tipy pro vedení cvičební jednotky a Pedagogické zásady) |
||
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze od 1 uživatele.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
[[Category:IV. třída]][[Category:III. třída]][[Category:Sokol]][[Category:VSE]] | [[Category:IV. třída]][[Category:III. třída]][[Category:Sokol]][[Category:VSE]] | ||
− | == | + | == Pedagogika × didaktika == |
; Pedagogika | ; Pedagogika | ||
*věda o výchově | *věda o výchově | ||
Řádka 10: | Řádka 10: | ||
**× pedagogika zahrnuje i výchovu v rodině, neplánovanou | **× pedagogika zahrnuje i výchovu v rodině, neplánovanou | ||
<div class="Priklad">V okamžiku, kdy začneme přemýšlet, jak dítě naučit držet správně tužku, přešli jsme do oblasti didaktiky... ;)</div> | <div class="Priklad">V okamžiku, kdy začneme přemýšlet, jak dítě naučit držet správně tužku, přešli jsme do oblasti didaktiky... ;)</div> | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | == | + | == Základní pojmy didaktiky == |
− | + | * V didaktice má naše činnost ''cíl'' | |
− | * | + | ** „velký cíl“: pohybově zdatný jedinec, nejen tělesně, ale i po duševní stránce vzdělaný (viz historie: kalokaghatia) |
− | * | + | ** konkrétnější, dílčí cíle: naučit sestavu |
− | * | + | * Cíl realizujeme ''obsahem'' |
− | + | ** Učíme cvičence cvičit na nářadí, abychom rozvíjeli jejich schopnosti (pohybové, ale i další) | |
− | + | * Používáme přitom: | |
− | + | ** ''formu výuky'' — skupinovou, individuální, praktickou, přednášku,... | |
− | + | ** ''metody'' | |
− | ** | + | ** ''prostředky'' |
− | * | + | |
− | + | ||
− | * | + | |
− | * | + | |
− | + | ||
− | * | + | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | * | + | |
− | * | + | |
− | <div class="Priklad"> | + | <div class="Priklad"> |
− | + | Příklad: hodina průpravy pro nácvik kotoulu | |
+ | * cíl: naučit kotoul | ||
+ | * obsah: průpravná cvičení pro kotoul | ||
+ | * forma: skupinová výuka | ||
+ | * metody: vysvětlování, pasivní provedení cvičence pohybem, provedení ve zjednodušených podmínkách — kotoul na nakloněné rovině | ||
+ | * prostředky: žíněnky, můstek (na nakloněnou rovinu) | ||
+ | </div> | ||
− | |||
− | + | == Formy výuky == | |
*kolik cvičenců řídíme | *kolik cvičenců řídíme | ||
**hromadná × skupinová × individuální | **hromadná × skupinová × individuální | ||
Řádka 68: | Řádka 49: | ||
**cvičební hodina × hodina pobytu v přírodě × akademie × veřejné vystoupení | **cvičební hodina × hodina pobytu v přírodě × akademie × veřejné vystoupení | ||
*... | *... | ||
− | === | + | |
− | + | ||
− | + | == Pedagogický styl == | |
+ | Pedagogický styl je do určité míry dán osobností cvičitele. Každému cvičiteli bude vyhovovat jiný. Je ale dobré zvládat větší množství stylů a alespoň průběžně využívat i další. | ||
*příkazový | *příkazový | ||
*praktický | *praktický | ||
Řádka 93: | Řádka 75: | ||
*s autonomním rozhodováním o stylu | *s autonomním rozhodováním o stylu | ||
** Jak byste zapojili cvičence do řízení hodiny? | ** Jak byste zapojili cvičence do řízení hodiny? | ||
− | + | ||
+ | |||
+ | == Metody výuky == | ||
*nápodoba, příklad | *nápodoba, příklad | ||
*syntetická metoda | *syntetická metoda | ||
Řádka 100: | Řádka 84: | ||
**od celku k jednotlivostem | **od celku k jednotlivostem | ||
*kladem požadavků | *kladem požadavků | ||
− | **rozvíjející výchova | + | **rozvíjející výchova (Vygotskij) — klaďte takové požadavky, které jsou těsně za hranicí toho, co ještě cvičenec zvládne sám |
− | + | ||
*diskuse | *diskuse | ||
*hra | *hra | ||
*... | *... | ||
− | + | ||
+ | == Postupy == | ||
*od jednoduššího ke složitějšímu | *od jednoduššího ke složitějšímu | ||
*od známého k neznámému | *od známého k neznámému | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
== Metodické řady == | == Metodické řady == | ||
Řádka 127: | Řádka 100: | ||
<div class="Poznamka">...</div> | <div class="Poznamka">...</div> | ||
− | == | + | |
− | + | == Související stránky == | |
− | * | + | * [[Pedagogické zásady]], [[Tipy pro vedení cvičební jednotky]] |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
== Literatura == | == Literatura == | ||
*[Svatoň] Svatoň, Vratislav. ''Pedagogika a psychologie v didaktické činnosti cvičitele.'' Česká obec sokolská — Ústřední škola ČOS. 3. vydání. Praha, 2007 | *[Svatoň] Svatoň, Vratislav. ''Pedagogika a psychologie v didaktické činnosti cvičitele.'' Česká obec sokolská — Ústřední škola ČOS. 3. vydání. Praha, 2007 |
Aktuální verze z 25. 7. 2016, 13:47
Obsah |
Pedagogika × didaktika
- Pedagogika
- věda o výchově
- Didaktika (cílená výchova)
- metody, formy a styly práce
- věda o „plánované, řízené pedagogice“
- školní výchova, sokolská výchova
- × pedagogika zahrnuje i výchovu v rodině, neplánovanou
V okamžiku, kdy začneme přemýšlet, jak dítě naučit držet správně tužku, přešli jsme do oblasti didaktiky... ;)
Základní pojmy didaktiky
- V didaktice má naše činnost cíl
- „velký cíl“: pohybově zdatný jedinec, nejen tělesně, ale i po duševní stránce vzdělaný (viz historie: kalokaghatia)
- konkrétnější, dílčí cíle: naučit sestavu
- Cíl realizujeme obsahem
- Učíme cvičence cvičit na nářadí, abychom rozvíjeli jejich schopnosti (pohybové, ale i další)
- Používáme přitom:
- formu výuky — skupinovou, individuální, praktickou, přednášku,...
- metody
- prostředky
Příklad: hodina průpravy pro nácvik kotoulu
- cíl: naučit kotoul
- obsah: průpravná cvičení pro kotoul
- forma: skupinová výuka
- metody: vysvětlování, pasivní provedení cvičence pohybem, provedení ve zjednodušených podmínkách — kotoul na nakloněné rovině
- prostředky: žíněnky, můstek (na nakloněnou rovinu)
Formy výuky
- kolik cvičenců řídíme
- hromadná × skupinová × individuální
- hromadná
- všichni naráz
- skupinová
- družstva, skupinky
- podle čeho rozdělujeme
- výkonnost
- výška (velikost)
- individuální
- Kdy se hodí která forma?
- náplň
- přednáška × praktická hodina
- cvičební hodina × hodina pobytu v přírodě × akademie × veřejné vystoupení
- ...
Pedagogický styl
Pedagogický styl je do určité míry dán osobností cvičitele. Každému cvičiteli bude vyhovovat jiný. Je ale dobré zvládat větší množství stylů a alespoň průběžně využívat i další.
- příkazový
- praktický
- cvičitel zadává obsah cvičení
- cvičenci v družstvě sami provádí dopomoc
- reciproční
- skupinky cvičenců (2 -- 3 cvičenci)
- korigují se navzájem
- cvičitel radí tomu, kdo právě vede cvičení
- se sebehodnocením
- cvičenci si sami zapisují dávky
- sledují svůj postup
- s nabídkou
- cvičenci sami volí obtížnost
- skok přes lano, které je šikmé, každý volí svou výšku
- s řízeným objevováním
- se samostatným objevováním
- tvorba pohybové řady
- s autonomním rozhodováním o učivu
- samostatná tvorba pohybové skladby
- samostatná příprava výletu
- s autonomním rozhodováním o stylu
- Jak byste zapojili cvičence do řízení hodiny?
Metody výuky
- nápodoba, příklad
- syntetická metoda
- dílčí části, ze kterých skládáme celek (prvky u sestavy)
- analytická metoda
- od celku k jednotlivostem
- kladem požadavků
- rozvíjející výchova (Vygotskij) — klaďte takové požadavky, které jsou těsně za hranicí toho, co ještě cvičenec zvládne sám
- diskuse
- hra
- ...
Postupy
- od jednoduššího ke složitějšímu
- od známého k neznámému
Metodické řady
- Spíše jen pojem.
- Podrobněji ve druhé části školení III. třídy.
...
Související stránky
Literatura
- [Svatoň] Svatoň, Vratislav. Pedagogika a psychologie v didaktické činnosti cvičitele. Česká obec sokolská — Ústřední škola ČOS. 3. vydání. Praha, 2007